2 typy prokrastinace – a jak s nimi bojovat


Šest hodin večer. Práce se kupí, čas utíká – je nejvyšší čas začít. Proč se ale předtím nenavečeřet? A k večeři si třeba pustit jeden díl seriálu; jen jeden. Pokračování příště? Jedna epizoda ještě neuškodí. A nádobí je potřeba také poklidit. Pracovat bez hrnku oblíbeného čaje? V žádném případě.

Jedenáct hodin večer. Práce se kupí a za celý den jsem takřka nic neudělal. Co si takhle ráno přivstat…

Prokrastinace je metlou produktivity. Zasahuje studenty, pracovníky kreativních oborů, nevyhýbá se ale ani dělnickým profesím. Přitom psychologové již nějakou dobu rozlišují dva odlišné druhy této nepříjemné poruchy vůle; každá z nich se zakládá na něčem jiném a s každou z nich je nutné bojovat odlišně. Jak na to?

Přepracování

Máte strach načínat zakázky? Děsí Vás veliké projekty a raději je odsouváte dál a dál, až k deadlineu – a někdy i za něj? Pak trpíte prokrastinací z přepracování. Řešení zní možná jednoduše, je ale opravdu účinné. Rozdělte si práci na menší porce; z většího projektu udělejte sled dílčích úkonů. Vše Vám půjde mnohem lépe!

Strach

Někdy se určitým úkolům vyhýbáme jednoduše proto, že z nich máme strach. Stahují nás do neznámého prostředí, ve kterém nemáme jistotu – a tak raději vše odkládáme. Žádost o zvýšení platu, schůzka s novým klientem? Pro mnohé nepřekonatelná překážka.

Jak porazit strach? Rozhodně se do něj nevrhejte bezhlavě. Raději volte metodu pomalých krůčků, které Vás k cíli dovedou, aniž byste se museli příliš stresovat.


TOPlist