4 pravidla, jak dosáhnout svého cíle


Zahleďte se do svého svědomí. Pamatujete na ona předsevzetí, která jste si s dobrou vírou (a možná kapkou alkoholu v krvi) dali v posledních minutách loňského roku? A teď ruku na srdce. Kolik z nás se svého novoročního plánu zhubnout, jíst zdravě a naučit se cizí jazyk drží i nyní?

Své cíle často stanovujeme v euforii, bez pořádného promyšlení, jak k nim vlastně dojít.

Nezřídka svá předsevzetí ohraničujeme určitým termínem. Začínáme prvního v měsíci, od pondělí, od zítřka – a pak přijde den D a my se velikého závazku lekneme. Zní Vám to jako povědomá hudba?

Změna začíná u malých krůčků

Příliš veliká životní změna je citelným zásahem do naší integrity. Musíme se otevřít, přijmout novinku a zapracovat jí do svého života. A to si žádá obrovské množství energie a především – jde z toho strach. Nazout po roce běžeckou obuv a jít si na hodinu zaběhat? Nastudovat během jednoho večera tři kapitoly Francouzštiny pro samouky? Děsivé.

033 - k

Jakákoliv změna začíná u prvního kroku. Zároveň platí, že bychom se do nových návyků neměli pouštět bezhlavě; nedělejte víc kroků, než kolik dokážete ujít i následující dny potom. Zbavit se špatného návyku je těžké. Jak opravdu dotáhnout změnu do konce? Držte se následující čtveřice pravidel.

  1. Věnujte novému návyku každý den 15 minut. Veliká změna začíná u malých cílů. Přestáváte kouřit? Vykuřte každý den o jednu, dvě cigarety méně. Chcete zlepšit svou fyzičku? Běžte se na 15 minut projít ven.
  2. Dejte si realistické cíle. Nikdo nezhubne 20 kilo za 3 týdny. V prvotním zápalu však na realitu příliš nehledíme a dáváme si takové cíle, které není možné ani s tou nejlepší vůlí splnit. Nerealistické plány jsou onou hybnou silou, která nás uvrhne zpět do starých kolejí. Nevidíme zkrátka žádnou změnu; ta je však dlouhodobou záležitostí.
  3. Nahrazujte věci přijatelnější variantou. Jsou návyky, pro které musíte něco udělat. A pak jsou návyky, které naopak vyžadují eliminaci určitého chování. Typickým příkladem je nezdravá strava. Jenže jen těžko se bez jídla obejdete, že? Klíčovým krokem v takovém případě je nahradit nezdravé jídlo zdravější variantou.
  4. Najděte si podporu. Každá životní změna je těžká sama o sobě; pokud ale nemáte podporu ve svém okolí, je opravdová změna téměř nemožná. Podporou Vám může být rodina nebo přátelé, nejlepší pomocnou ruku Vám ovšem podají ti, kteří se snaží dosáhnout stejného cíle jako Vy.

 


TOPlist