Překonejte intelektuální diskomfort!


Zeptejte se kohokoliv ve svém okolí na fyzické nepohodlí – a dostane se Vám pozitivní odpovědi. Fyzický diskomfort zažil někdy ve svém životě každý z nás. Pocit maximálního nepohodlí, kdy po se po náročné túře spustí prudký liják a před námi leží strmý, stoupající svah.  Nepohodlí je denním chlebem zejména pro profesionální sportovce, ale třeba i hasiče či trenéry v posilovnách. Stranou od fyzického vyčerpání ale existuje i intelektuální diskomfort – a ten je aktuální hrozbou pro násobně více lidí.

Intelektuální diskomfort se totiž vyskytuje u pracovních pozic, kde je nutné alespoň částečně pracovat hlavou. A s postupujícím trendem automatizace dělnických profesí jde dnes o stále větší míru profesí.

Lesk a bída intelektuální práce

Intelektuální diskomfort nás přepadá v okamžicích, kdy před námi vyvstane projekt, který v daný okamžik vypadá nad naše síly. Je příliš náročný, zpracování podkladů se zdá být na dlouhé hodiny a samotné dokončení projektu je lemováno celou řadou problémů, žádajících si neodkladné řešení.

Většina z nás intelektuální diskomfort překoná – někteří se ovšem zaleknou a práci delegují na někoho jiného. Nebo hůř, úplně jí odmítnou. Je to ale právě intelektuální diskomfort, díky kterému posouváme hranice našich schopností a který nám skrze nepohodlí rozšiřuje naše obzory; vyžaduje hluboké soustředění i maximální odevzdání se. Proto je třeba naučit se s intelektuálním diskomfortem pracovat.

Jednoduchý trik pro překonání nepohodlí

Výborným trikem pro překonání intelektuálního diskomfortu je tzv. metoda Pomodoro. Tu vyvinul v pozdních 80. letech minulého století Francesco Cirillo; Pomodoro využívá 25 minut opravdu soustředěné práce, prokládané pětiminutovými pauzami. Metodou nejmenšího násilí se tak pocit intelektuálního nepohodlí rozloží na menší časové úseky, po které je člověk ještě schopen udržet pozornost.

Důležité je ovšem dokázat se odstřihnout se od všech rušivých vlivů. Nainstalujte si tedy blokovací programy pro přístup na sociální sítě, vypněte zvonění na telefonu; jednoduše neotvírejte e-mailovou schránku. Po několika týdnech Vám metoda přejde do krve a Vaše pracovní produktivita několikanásobně vzroste; to už za trochu úsilí stojí, nemyslíte?

 


TOPlist