Vytěžte z přestávky co nejvíce!


Nejen prací je člověk živ a efektivní pracovní návyky zahrnují i nezbytné přestávky. Ty jsou nutné nejen k načerpání energie, ale především kvůli rozptýlení z usilovné koncentrace, která je při práci naprosto zásadní. A i když je půlhodinová přestávka během osmihodinové pracovní doby zakotvená i v zákonech, výzkumy naznačují, že striktně daná pracovní přestávka nemusí odpovídat fyziologickým potřebám jedince.

Jak bychom tedy – dle výsledků studie – měli trávit své pracovní přestávky?

Udělejte si přestávku dopoledne

Asi to znáte sami – ráno přijdete do práce a celé dopoledne pak strávíte usilovným řešením nejrůznějších projektů. Hodiny se vlečou a Vy vyhlížíte polední přestávku jako smilování.

Nejideálnější doba pro přestávku je přitom uprostřed poledne. Souvisí to především s našimi biorytmy – dřívější přestávka Vám doplní více energie a budete mnohem více koncentrovanější, než pokud budete pracovní pauzu odkládat až do oběda.

023-1

Dělejte během přestávky své oblíbené aktivity

Většina z nás má pauzu spojenou především s obědem a chvilkovým nicneděláním; tento systém je možná vhodný pro většinu lidí, najdou se ale i tací, kterým zdaleka nevyhovuje. Pokud se Vám nejlépe odpočívá při fyzické zátěži, nedejte na ostatní a klidně se běžte před obědem proběhnout nebo si zajděte na delší procházku.

Nahraďte dlouhou přestávku několika kratšími

Dlouhá přestávka má možná něco do sebe, ale ruku na srdce – opravdu dáte přednost čtyřhodinovému pracovnímu úsilí, následovanému půlhodinovou pauzou, nebo byste raději několik kratších přestávek během dne?

Kratší pauzy nám dodají v souhrnu mnohem více a energie, než jedna dlouhá přestávka v polovině dne. Nevedou jen k vyšší produktivitě – důsledkem mnoha kratších přestávek je větší spokojenost, vícečetné krátké pauzy jsou navíc významným motivačním faktorem a jsou také výbornou prevencí proti syndromu vyhoření!

S vyšší produktivitou a spokojeností se pak můžete pustit do plnění svých kariérních cílů – úspěch leží ve Vás samotných!


TOPlist